donderdag 1 juni 2017

Foncebadon - Ponferrada 27,6 km

Deze morgen na het ontbijt omstreeks 6:30 u op pad . De afwas werd gedaan door een lieve Duitse , Gerta . Na enkele minuten kwamen we aan het cruz de fer . Ze zeggen dat deze pelgrimstocht iets religieus heeft , historisch was dat toch zeker zo . Voor mijzelf was het eerder het avontuur en het feit dat papa ons hier was voorgegaan een van de redenen van mijn deelname . Mama die gaat ook graag de kerkjes binnen die we passeren , ik ben daar niet zo een grote fan van laten we maar zeggen .
Maar het cruz de fer heeft iets speciaals , de mensen leggen daar allemaal een steen neer die ze van thuis meebrachten . Ter symboliek van daar achter te laten wat je thuis belast . Het ligt daar dus vol steentjes en prentjes van dierbaren en allerlei andere dingen die mensen van over heel de wereld de moeite vonden om er achter te laten . De sfeer daar is moeilijk te beschrijven maar het heeft iets mystiek , sereen , het lijkt zelfs alsof de vogeltjes er stiller fluiten dan anders.
Ook wij hebben ons steentje bijgedragen , ook voor enkele dierbaren die ons erom gevraagd hadden hebben wij hun last er achter gelaten . Ik hoop oprecht dat het hen helpt .
Ik denk dat qua symboliek en kracht deze plaats ons meer geraakt heeft dan dat Compostela zelf dat zal doen .
De wandeling erna ging nog even vlak en wat bergop , maar daarna enkel bergaf . Ik was tot vandaag niet zeker of mijn schoenen ook een voorkant hadden . Wel ik heb het gevoeld ...amai , rotspaadjes bergaf met veel losliggende keien, gene kattepis .
De eerste dagen een beproeving voor de voeten , gisteren de kuiten , vandaag de knieën . De middagzon deed er dan ook geen goed bij . We waren allebei blij toen we in de herberg aankwamen en er een koel glas water kregen van Hope of in t spaans : Esperanza . What's in a name ...

12 opmerkingen:

  1. Oooh ik krijg er tranen van in mijn ogen xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ook Ilse !! Zoooo mooi geschreven Bart , hoe doe je dat toch ? mooie foto van moeder en zoon (y) . Papa zal fier op jullie zijn en wij ook ! Zeker weten ! Mijn respect stijgt met de dag ! Hou maar ene goeie siesta en tot morgen !! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, mooi gezegd Bart. Ik hoop dat jullie rugzak nu ook wat lichter aanvoelt, en niet alleen door die vijf steentjes die daar achter bleven.
    Geweldige tocht en belevenis moet dat zijn. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hello beiden,
    inderdaad om stil te worden zo die twee handen met de last van de thuisblijvers, die zij alleen maar weten maar zeker een plaats krijgen in het wierooksvat waarvan de geur ten hemel stijgt onder begeleiding van de kippenvel gevende stem van de zangeres voorafgaande aan de misviering.
    houd u in goede vorm om rustig aan te komen
    veel sterkte
    theo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey moeke en bart.... kippenvel om dit te lezen... respect, er waakt zeker iemand met een goedkeurend oog die jullie hierin begeleiden 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey moeke en bart.... kippenvel om dit te lezen... respect, er waakt zeker iemand met een goedkeurend oog die jullie hierin begeleiden 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaal, het verhaal van jullie camino.
    Iedereen heeft zijn eigen reden om een pelgrimstocht te maken, maar jullie motivatie is extra schoon.
    Geniet van de verhalen, de wegen, de ontmoetingen, de mensen en hun vriendelijkheid en gastvrijheid.
    En denk eraan ... pelgrim ben je voor altijd. De herinneringen bezorgen je kippenvel, betraande ogen en zoveel kracht en relativeringsvermogen. De camino verruimt je blik op het leven, de wereld.
    Hopelijk blijven jullie gespaard van blaren en blessures (zigzaggend afdalen - geloof me) en komen jullie geen bijtgrage honden tegen.
    De camino is simpelweg: doen, ervaren en ondergaan. Het op-weg-zijn is de mooiste ervaring. Geniet ervan!
    Groetjes, Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hallo papa en moeke,eindelijk ligt ons steentje er,
    het was een leuke dag op school, morgen normaal naar moeke, maar gaat nu niet, op school eten is dan ook eens leuk, daaaaaag groetjes Sam xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi met bailey gaat het heel goed en met sam en mama ook en met jullie eidelijk ligt het steentje er zo lijk sam zij we zijn naar het simpelke geweest en ik heb mij daar pijn gedaan au au au au en ik ga zaterdag bij jens spelen joepi joepi ik ben heel blij groetjes gitte xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, wat was ik vandaag zo graag een stiller fluitend vogeltje geweest.
    Deze dag hadden we graag willen meemaken.
    Ik weet dat Bart vandaag zijn hoogtepunt van de pelgrimstocht heeft bereikt ,
    met een lach en een traan.Goed gedaan !
    Onze steen heeft er een mooi plekje gekregen.
    De meiden hebben de steen herkend tussen al die andere mooie stenen.

    Was het de warmte van de zon,
    de geur van steen,door mij herkend.
    Het was boven op de berg dat ik begreep.
    Je bent nooit alleen als je samen met jezelf bent.
    XXX Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Josee,wat heb jij een goede schrijver in je buurt. Voor ons is het genieten om jullie onvergetelijke belevenissen zo te kunnen volgen. We kijken er elke dag naar uit. Verzorg jullie goed. Bewondering en respect voor jullie . Knuffel en groetjes Cor en jes
    PS We hebben je gisteren in Voorshoven gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk jullie zo te kunnen volgen. En het leest zo lekker die schrijfsels van Bart. Mijn respect voor jullie prestatie, motivatie, energie en doorzettingsvermogen. Volgens mij reist André mee op jullie schouder.Een super dikke knuffel aan allebei. Mieke

    BeantwoordenVerwijderen