dinsdag 30 mei 2017

San Martin - Astorga 25 km

Nog maar eens ervaren waar het in de camino allemaal om gaat . Dat wandelen dat is fijn, ontspanning , het onderweg zijn ... maar de echte camino dat zijn de mensen . Hoe langer je onderweg bent hoe meer de camino bekend wordt , de gezichten en de verhalen achter de gezichten . Van over de hele wereld verenigd in het samen onderweg zijn . En dan krijg je op een warme dag als vandaag boven op een helling het toppunt van de camino . Daar staat ineens , onverwacht een goedlachse italiaan al 8 jaar met zijn hangmatten , paletten bankjes en luifeltjes als een soort oase van rust en gezelligheid . Veel kleur en bloemen , en overal eten en drinken . Kom zet je neer, drink wat en praat met elkaar. Er worden groepsfotos gemaakt van mensen die zich eigenlijk nauwelijks kennen .
De verse watermeloen smaakte trouwens heerlijk . Er staat dan een potje en daar mag je geld in doen , dat hoeft niet maar het mag . Ik denk dat iedereen die hier stopt ook gul geeft .
Ik snap niet hoe sommige mensen er gewoon langsheen kunnen wandelen zonder er even te stoppen .
Al 8 jaar doet deze italiaan niets anders dan pelgrims een aangename rustplek te verschaffen boven op een heuvelrug , fantastisch toch ?
In Astorga ingechecked en een herberg voor wel 160 gasten , allemaal kamertjes per 4 .
Heute sprechen wir deutsch auf dem zimmer . Handig toch zo vlaming zijn en een taal of 5 te spreken ( sjuttekal incl.)

16 opmerkingen:

  1. Geweldig! Al weer een dagmars dichter bij het einddoel. Jullie doen dat geweldig.
    Als je zovele kilometers door het godverlaten landschap trekt dan moet zo'n oase met hangmatjes of houtbankjes wel een paradijsje zijn. Ik hoop dat er zo nog veel op de tocht zullen opdagen.
    Ook het verhaal van Ada in Reliegos was zo mooi. In mijn tocht op het web vond ik het stulpje terug, maar dan in oktober 2013. Toen was er nog veel werk aan. Als je de foto van jou, Bart in de poortopening, vergelijkt met toen is er wel wat verschil. Kijk zelf maar eens op deze site: https://www.google.be/maps/@42.4731886,-5.3542358,3a,75y,168.44h,98.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1spOBvyCy8o_bVRKKWoBtU2Q!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl
    Wanneer gaan jullie trouwens eens een rustdag nemen? Het wandelen is toch nog geen verslaving geworden?
    Allez, geniet ervan en tot de volgende.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tot nu toe geen rust nodig en de meeste dorpjes zijn zo klein dat je je daar al snel gaat vervelen . We gaan zien wat ons pad kruist en anders rusten we uit aan de kust in Finisterre of Muxia of beiden 😉. Grtz

    BeantwoordenVerwijderen
  3. papa ik hoop niet dat je helemaal bruin thuis komt dan lijk je meschien op een morokan en ik wil geen morokane papa maar zeg dat niet tegen de morokane zeggen goed ik mis jullie heel hard groetjes gitte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gitte , ik ken een paar "morokane" papas en die zijn ook lief , maar ik zal me speciaal voor jou goed insmeren 😁👍☀

      Verwijderen
  4. Oooh echt mooie foto's en Waauw wat een avontuur . Ge zegt het mooi broer we zijn allemaal onderweg . Bij jullie is dat duidelijk naar santiago en nog wat verder ☺.... xx xx van ons 👪

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oooooh wat leuk dat die italiaan daar stond.
    Al goed gewandeld? Ja zeker.
    bij ons gaat het prima!
    bij jullie ook zeker ik denk het wel,
    we moesten op een toets een geboortenkaartje maken
    voor broertje,zusje of huisdier en natuurlijk heb ik huisdier genomen
    bailey dus want we hebben geen ander,
    en dankzij bailey heb ik 10/10 !!! dat was fijn !!
    daaaaaaaag groetjes Sam xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed gedaan mopke , en bailey ook goed he 😉

      Verwijderen
    2. Wat goed Sam, 10/10, spijtig dat wij dat geboortekaartje niet kunnen zien, zal wel héél mooi zijn!

      Verwijderen
  6. Prachtige foto's en een mooie bloemen weide , van hoe zei Ilse dat vroeger weer roosjes klap !En wat een mooi verhaal vandaag !! Je kan het zo mooi verwoorden Bart dat je er stil van word !! Tot morgen en zorg goed voor elkaar ! X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoy josee en bart

    volhouden is de boodschap en laat alle indrukken maar bezinken zodat ge later nog veel te vertellen hebt, want de ontlading komt er bij de thuiskomst als iedereen zijn weetje wil horen van jullie. ge gaat tijd tekort hebben om het allemaal uit te leggen.
    Weet ge dat Napoleon nog in Astorga heeft gevochten. ge kunt het zien aan de kerkhof muur die is bijgebouwd.
    De stalletjes zult ge nog meer tegenkomen en zeker die man met zijn lange baard die calabassen maakt en dat vrouwke dat op de TV BELGE is geweest.
    veel plezier met elkaar en de andere pelgrims
    houd u goed
    theo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo fijn om jullie avontuur mee te kunnen volgen. Kijk er telkens weer naar uit om jullie verhaal te lezen. Nochtans ben ik geen lezer, maar het schrijven gaat je goed af, Bart. Jullie zijn goed bezig, super! Mooie foto's...geniet er van met jullie tweetjes...en met the-other-on-the-road-people. Tot schrijfs...Heidi & Pier

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie foto's en die verhalen van jou Bart, heel aangenaam om te lezen! Jullie zitten nu op bekend terrein voor mij! Morgen naar het Cruz de Ferro, als de foto van de Oudenhof nog hangt tegen het kruis, (achter een koord, op mijn ooghoogte) neem ze dan maar weg! Tenzij de nieuwe eigenaar hulp kan gebruiken bij de renovering! Ik wens jullie daar een mooi uitzicht, en neem ons sjoën Coolenböske even in gedachte!
    En een tip van mij: stop zo snel mogelijk als je een onprettig gevoel hebt aan de voeten en controleer meteen, zo kun je blaren vermijden! Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen